A.4.1. De student weet wie hem/haar kan helpen in zijn/ haar loopbaan.

sollicitatiebrief

In het derde blok van het eerste schooljaar moeten we stage gaan lopen. Ik moet bij Lunet zorg in Eindhoven stage gaan lopen. Hiervoor moet ik een sollicitatiebrief schrijven met hierbij de curriculum vitae bijgevoegd. Met loopbaanbegeleiding hebben we al uitleg gekregen over waarbij we op moeten letten met een sollicitatiebrief schrijven en wat hier allemaal in moet staan. We hebben al in de les een begin kunnen maken hieraan en we moeten de brief op 14 februari al inleveren, zodat we zeker ruim op tijd zijn met de brief versturen. Onze loopbaanbegeleider kijkt de brief na en als deze is goedgekeurd mogen we de brief versturen. Er mogen natuurlijk geen spelfouten in zitten, want dat ziet er niet netjes uit. Als ik iets niet snap of als de sollicitatiebrief niet lukt dan helpt mijn loopbaanbegeleider Cigdem mij of mijn moeder, want die heeft officieel recht om Nederlands te geven.

Opdracht soco-drama

Bij soco-drama moesten we met een groepje van vijf bij elkaar gaan zitten en in gesprek gaan met elkaar. We moesten hierbij eerlijk onze mening geven over bepaalde punten wat er op het blaadje aangegeven stond. Er stonden positieve punten en negatieve punten bij. Iedereen moest hierbij ook toelichten waarom ze dat vonden en of dat in het algemeen was of tijdens de opdracht. Een paar voorbeelden van welke ze bij mij vonden passen was: komt in actie, is praktisch ingesteld, is een bemiddelaar en helpt anderen. Een paar welke ze niet bij me vonden passen was: is dominant binnen de groep, zoet erkenning en maakt soms ruzie. Het is fijn om eerlijk feedback te krijgen van de medestudenten en daarmee met ze in gesprek te gaan.

Opdracht ontwikkeling

Voor mijn werkstuk ontwikkeling ben ik met mijn ouders in gesprek gegaan. Ik moest over de babytijd, peutertijd, kleutertijd, het jonge schoolkind, het oude schoolkind en over de puber vertellen. Elk hoofdstuk moest ongeveer een A4’tje bevatten. Over mijn babytijd wist ik helemaal niks meer en over mijn peutertijd en kleutertijd nog een klein beetje, dus toen ben ik met mijn ouders daarover in gesprek gegaan en heb ik de belangrijkste steekwoorden opgeschreven. Ik ben achter veel dingen gekomen dat ik helemaal niet meer wist en veel dingen dat ik denk dat ik het nu nog steeds ben, bijvoorbeeld: ik was altijd heel erg nieuwsgierig en ik moest altijd om me heen kijken wat er gebeurde. Vervolgens heb ik van alle informatie een lopend verhaal van gemaakt. Uiteindelijk heeft mijn docent van theorie mij beoordeeld op mijn werkstuk met bijpassende foto's. Ik kreeg een 8,5.

Bezoek aan de moskee

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan de moskee in Eindhoven. Toen we daar binnen kwamen had ik het daar heel anders voorgesteld. Een moslim gaf ons informatie over het geloof van de moslims en liet ons ook het klaslokaal zien die van jongeren was om ook de taal te leren en meer over het geloof te weten te komen. Daarna gingen we naar de gebedsruimte en daar moesten we wel onze schoenen uitdoen. Overal lagen kleden en het was een hele grote ruimte met boven nog een balkon. Op het balkon moesten de vrouwen bidden en beneden de mannen, omdat ze niet samen mogen bidden. De moskee biedt voor jongeren kinderen een soort les aan als ze dit willen en in de moskee kunnen mensen in lopen wanneer ze willen en ze kunnen er ook heen komen om te gaan bidden als het daar tijd voor is. Ik heb hier veel van geleerd en ik kijk er nu heel anders tegenaan.

Hoe zien anderen mensen mij?

Ik heb een opdracht op school moeten maken en hierbij moest ik mezelf gaan afvragen hoe andere mensen mij op school zien. Natuurlijk heb ik achteraf vaak gehoord 'ik had jou heel anders voorgesteld'. Maar ik heb dit beschreven en ik denk dat dit wel een beetje klopt. Op de afbeelding zie je hoe ik denk dat anderen mensen tegen me aankijken.

Pop

Voor mijn opleiding moet ik ook een pop maken die gaat over mijn stage. Ik heb gekozen voor de situatie op stage dat er pauze is en dat je met allemaal verschillende collega's zit en dat iedereen met elkaar kan praten en dat ik dan op dat moment niet weet wat ik moet zeggen omdat hun praten over mensen die ze kennen en die ik niet ken omdat ik er net nieuw ben. Ik kom dan over alsof ik verlegen ben terwijl ik dat op stage helemaal niet ben. Hier wil ik aan gaan werken komende stageperiode.

Boekverslag Ma- Hugo Borst

Ik heb mijn boekverslag gedaan over het boek Ma van Hugo Borst.

Dit heb ik onder het kopje 'de student doet dingen voor de mensen in zijn/haar netwerk.

De reden dat ik dit boek gekozen heb is omdat mijn moeder een boekenwinkel heeft en ze werd gevraagd om boeken te gaan verkopen tijdens de lezing van Hugo Borst. Omdat zij niet kon werken toen, heeft ze mij gevraagd of ik dit eventueel zou willen doen. Ik vond dit een leuk idee en ik gezegd dat ik dat wel wilde gaan doen.

Hugo kwam naar mij toe en begon een praatje met mij te maken. Ik stelde me netjes aan hem voor en ik vertelde aan hem dat ik stage loop bij dementerende ouderen. We begonnen verhalen uit te wisselen en hij vond het heel toevallig dat ik net daar stage liep.

Vervolgens begon de lezing en Hugo las een aantal verhalen voor over zijn ma en deze spraken mij zo erg aan, hij maakte hij er een humoristische lezing van. Hij vertelde op een hele aangename manier over zijn ma en ook vertelde hij over hoe de toestand nu was van zijn moeder.

Na deze lezing gehad te hebben, werd ik zeer geprikkeld om het boek helemaal te gaan lezen. Ik kreeg toen net de vraag bij keuzeruimte welk boek ik ging lezen, hier was ik dus meteen uit. Ik ging het boek ma van Hugo Borst lezen. 

 

Vervolgens heb ik mijn presentatie gehouden over het boek.

De student gebruikt zijn/haar netwerken om zicht te krijgen op leuk werk

Stagemarkt

Deze organiseerde vierdejaars studenten. Ik ben bij verschillende vierdejaars langsgegaan om te vragen wat ze als stage doen en hoe het bevalt. Hier heb ik mijn netwerk voor gebruikt, om ervaringen te horen van andere studenten voor eventuele stageplek voor mij volgend schooljaar. 

De student staat open voor anderen visies en ideeën en probeert die daadwerkelijk uit

In januari zijn we overgegaan van twee groepen naar één groep. Een maand na de samen plaatsing, hadden we met de collega's een overleg over hoe het momenteel ging en eventueel verbeterpunten. Ik gooide een aantal r op tafel, bijvoorbeeld kaarten, discussie Thea en op tijd beginnen.Ook heb ik een aantal andere werkwijzes op tips van collega's overgenomen.

Leerjaar 4

'De student zorgt dat hij/zij buiten zijn/haar werk mensen kent die hem/haar kunnen helpen in zijn/haar loopbaan

Mail psycholoog

Voor mijn examenopdracht over het ondersteuningsplan ben ik vastgelopen. Ik heb een depressieve meneer die niet meer uit bed wilt komen en nergens meer voor te stimuleren is.

Aangezien ik wel een product neer moet zetten en graag de meneer wil helpen, heb ik contact met de psycholoog opgenomen om te vragen of zij binnenkort tijd had om mee naar meneer te gaan om te kijken wat we er mee zouden kunnen doen om hem tóch uit bed te laten gaan.

Maak jouw eigen website met JouwWeb