A.3.1. De student vraagt om uitleg in zijn/ haar werk.
We hebben een nieuw project op school dat noemen ze project kracht en hierin gaan we elke donderdag een kijkje nemen bij verschillende instellingen, de andere groep heeft eerst stage en daarna project kracht en wij hebben eerst project kracht en daarna stage. De eerste keer hebben ze alle regels uitgelegd, zoals geen broek met gaten aandoen, geen korte topjes, niet te bloot etc. Het is heel handig om deze informatie te krijgen om te weten dat je alles goed doet als je op stage gaat beginnen. Dan ben je toch al meer voorbereid.
Blog project kracht
Doordat we elke donderdag naar een instelling gaan ontdek ik mijn werkplek. Door bij veel verschillende instellingen een kijkje te nemen krijg je een indruk van de verschillenden doelgroepen en de werksfeer. De eerste keer kregen we uitleg over de instellingen en na elke bezoek na een instelling heb ik natuurlijk veel gezien en meegemaakt, hierover moeten we een blog schrijven. Het is natuurlijk ook altijd handig om dit na een paar jaar terug te lezen om te zien waar ik toen geweest ben en hoe ik dat ervaren heb. Mijn eerste blog zou ik hier laten lezen:
Stage op Henrica
Ondertussen loop ik stage bij Lunet zorg Henrica. Dit is een dagbesteding. Hier werken mensen met een lichte en matige verstandelijke beperkte. Ik zit op de plus groep. Dit is een groep boven de vijfenzestig met op donderdag rond de tien cliënten. Ze hebben altijd een vast programma op die dag. Als ze om negen uur aankomen gaan ze eerst even wat koffie of thee in het restaurant drinken en daarna gaan ze naar het lokaal terug en gaan we een spelletje spelen. De ene tafel speelt memorie en de andere tafel speelt mens erger je niet. Ik speel altijd met 3 cliënten mens erger je niet. Als we dat ander half uur gedaan hebben, dan hebben we alweer pauze en gaan we naar het restaurant toe. Na de pauze spelen we weer wat spelletjes en om één uur gaan we altijd naar de stad toe. De cliënt op de foto is helemaal weg van de kerk in Eindhoven. Ze wilt daar altijd zo graag naar toe en ik had een keer beloofd om een foto van haar te maken en deze dan uit te printen, zodat ze deze op haar tafel kan zetten. Na de stad spelen we nog een spelletje en dan is de tijd alweer voorbij.
Mijn eigen politieke partij
Voor een andere opdracht bij Nederlands hebben we een eigen politieke partij moeten opzetten. Eerst kregen we informatie over alle bestaande politieke partijen en vervolgens moesten we opdracht maken over de opmaak en inhoudt van een paar politieke partijen. We moesten deze met elkaar vergelijken en we moesten vertellen waarom de ene politieke partij ons meer aansprak dan de anderen en beargumenteren waarom we dat vonden. Toen we alle voorbereidende opdracht gemaakt hadden, moesten we beginnen met een naam voor onze eigen poltieke partij te bedenken. Wij hadden gekozen voor ‘sterk voor specifieke doelgroepen’. Vervolgens moesten we informatie gaan opzoeken over de doelgroepen. Over elke doelgroep moesten we één A4’tje over informatie opschrijven. Hier moesten we standpunten bij bedenken en vertellen waarom we dat vinden. Ook moesten we een poster maken met hierop onze standpunten en deze werden uiteindelijk in de gang opgehangen. We moesten van alle zelfgemaakte partijen van onze opleiding een partij kiezen waarom we daarvoor gekozen zouden hebben als deze zou bestaan en hiervoor moesten we ook opdrachten maken.
Deskundigheid
Voor Integrale opdracht heb ik een onderwerp moeten kiezen waarover ik meer te weten wilde komen. Ouderen leek me heel interessant dus daarom heb ik voor dit onderwerp gekozen. Toen zag ik in mijn omgeving veel ouderen met ondervoeding en obesitas. Hierover wilde ik meer te weten komen en hierover heb ik een heel werkstuk moeten maken. Ik heb in dit werkstuk minimaal dertig uur besteed. Toen het werkstuk helemaal af was, moest ik mijn werkstuk voor de klas en voor een student gaan presenteren. Ik had als extra product twee interviews. Deze heb ik tijdens mijn presentatie laten zien en ik heb over andere informatie van mijn werkstuk verteld. Ik heb me diep in dit onderwerp geïnteresseerd en daardoor heb ik meer kennis over voeding bij ouderen.
Reflectie inwerken
In mijn eerste reflectieverslag vertel ik hoe ik ingewerkt ben op stage. Ik beschrijf in mijn verslag van het begin tot het einde.
Reflectie 3
In mijn derde reflectieverslag vertel ik over de activiteit muzikale begeleiding. De muziektherapeut was ziek en ik moest samen met één nieuwe vrijwilliger de activiteit draaiend houden. Ik leg hierin uit hoe ik de activiteit draaiend gehouden heb. Ook dit beschrijf ik weer vanaf het halen van de cliënten tot het terugbrengen van de cliënten.
Werkstuk ziektebeelden
Met het vak ziektebeelden moesten we een werkstuk maken over een zelfgekozen onderwerp. Ik heb gekozen voor het onderwerp 'ingebeelde lelijkheid' de reden waarvoor ik hier gekozen heb is omdat ik iemand ken die dit heel heeft en ik vond het heel interessant om hier verder onderzoek over te gaan doen. Ik heb dit bij ontdek mijn werkplek gezet omdat ik misschien later ook wel met mensen in aanraking kon die last hebben van een angststoornis.
Zorgexamen
'De student voert zelfstandig basale taken en vaardigheden uit in zijn/haar werk'. Voor school moet ik mijn zorgtaken aftekenen, omdat ik op mijn stage alleen de dagbesteding doe, is het goed om ook de andere kant van mijn stage te zien: namelijk de zorg. We mochten zelf kiezen of we dit in het tweede, derde of vierjaar af gingen tekenen. Ik heb besloten om dit meteen af te tekenen, zodat ik hiervan af ben.
Op de koffie
Voor school zijn we bij elkaar op stagebezoek gegaan. Hierdoor konden we een indruk krijgen van anderen stageplekken. Deze heb ik onder het stukje 'de student laat een actief lerende houding zien, waarin zijn/haar eigen handelen en reflecties aan bod komt.'
Vooraf hebben we een aantal doelen opgesteld die we wilden behalen. Hieronder lees je over de stagebezoeken (omdat Nena geen stage had, is ze wel meegegaan, maar zijn we maar drie stageplekken kunnen bezoeken). Dit heb ik onder het kopje '
De student koppelt de theorie aan de praktijk
POP
Dit is mijn pop. Hierin heb ik een stukje laten zien, namelijk: de sterkte kanten, valkuilen en huidige situatie. Het gaat over dat ik geen dossiers van de cliënten op mocht zoeken en daardoor moest ik zelf uit gaan zoeken wat de mevrouw voor ziektebeeld had. Dit was erg uitdagend. Vooral op een cliënt focuste ik me heel erg, haar spraak was slecht en ze had nooit een gebit in. Ik heb de theorie opgezocht en kwam tot conclusie dat mevrouw progressieve alzheimer heeft.
De student geeft inzicht in zijn/haar handelen en denkwijze gerelateerd aan zijn/haar professionele ontwikkeling
Peersupport
Bij peersupport ondersteun en begeleid ik twee eerstejaars met een pitch. Hierdoor laat ik andere studenten kennis opdoen. Ik maak een goede koppeling voor praktijk om andere te begeleiden. Ik geef voorbeelden van mijn stage en ik ga stap voor stap na wat ze moeten doen. We lezen de competenties waaraan je moet voldoen.
De student heeft een overzicht over de dagelijkse structuur
IO
Op de afdeling hebben we een team dat bestaat uit welzijn- en zorgmedewerkers. Deze hebben op onze afdeling samen de verantwoordelijkheid om te zorgen dat deze taken gedaan worden. De zorg doet nooit kantoor werk. De welzijn wil ook wel eens bij de cliënten zitten en niet de hele dag achter de computer.
Conclusie is om ze allemaal een keer te laten meekijken met de werkzaamheden als wij deze gaan verrichtten, zodat de zorgmedewerkers dit de volgende keer ook kunnen doen.
Gepresenteerd klasgenoten, mening hun stage gevraagd.
Leerjaar 4
'De student kan zelfstandig werken in een team van de organisatie.'
Op mijn stage heb ik een eigen activiteit op de vrijdag middag, namelijk de P.A. (persoonlijke aandacht). Hierbij ga ik van 13:30 tot 16:00 1 op 1 met cliënten iets doen naar keuze.
Ik kijk naar de wensen en behoeftes van de cliënten en deze stem ik af op de activiteit. Vaak kijk ik naar hoe de cliënten op die dag gestemd zijn en dan overleg ik met de zorg wat het beste voor de cliënt is om op dat moment te doen. Dit is mijn eigen activiteit, dus het laatste half uur gebruik ik om de cliënten te rapporteren. Zo kan de familie kijken hoe het met de cliënt gaat op die activiteit en zo kan ik terugkijken om te kijken hoe het de afgelopen keren is gegaan en zo kan ik eventuele verandering inbrengen.
'De student kan de leiding nemen over afdelingsprocessen of rondom individuele cliënten.'
Mw. G
Hiermee wil ik aantonen dat ik niet alleen bezig ben met de door mijn aangewezen taken, maar ook met andere cliënten. Hiermee viel me op dat mw. tegenlijk twee activiteiten had, dus ik heb de dagbestedingscoach gemaild om voor te stellen om mevrouw te verplaatsen naar de andere groep, zodat ze toch elke maand een keer kan bloemschikken.
De dagbestedingscoach gaf aan dat het een goed idee was en heeft het gelijk aangepast.
Maak jouw eigen website met JouwWeb