A.3.1. De student vraagt om uitleg in zijn/ haar werk.

Beeldende vorming

De afbeeldingen van de klei en van de tekening heb ik erbij gezet met een reden, omdat ik altijd dacht dat ik niet kon tekenen en kleien. Ik dacht altijd dat het niet leuk was om te doen, omdat ik het toch niet kon. Toen ik daarmee bezig was zei de lerares telkens dat ik het echt heel goed kon en hierdoor vind ik het nu ook super leuk om te doen. De technieken die we bij beeldende vorming geleerd hebben kan je heel gemakkelijk doen en is dus heel leuk om met de doelgroepen te doen. Iedereen kan het! Hieronder heb ik alle werkstukken van beeldende vorming gezet.

Opdracht soco-drama

Met soco-drama moesten we elkaar positieve feedback geven. Hierlangs heb ik een afbeeldingen van positieve feedback over mij die andere anoniem gezegd hebben. Waardoor ik ook weet wat mijn positieve kanten zijn, maar natuurlijk heb ik zoals alle andere mensen ook negatieve kanten. Doordat andere mensen positieve dingen over me schrijven voel ik me meteen een stuk zelfverzekerder. Aan mijn negatieve kanten valt altijd nog te werken!

Opdracht Nederlands

Met Nederlands hebben we een opdracht moeten maken en hierbij moest je een stelling maken en uit de stelling moesten we een kant kiezen: of we voor of tegen zijn. Ons werkstuk ging over schooluniformen. Wij vonden dat de schooluniformen ook bij ons op school ingevoerd moet worden. Dit moesten we argumenteren en daar moet je een werkstuk bij maken met alle informatie over de door jou gekozen stelling. Hierover hebben wij een presentatie gegeven met een PowerPoint. Over de presentatie kregen we hele goede feedback en we kregen een 8,5! Deze zie je op de afbeeldding hierlangs.

Opdracht loopbaanbegeleiding

Voor een opdracht van loopbaanbegeleiding moesten we bij een bepaalde situaties vertellen wat wel of wat niet bij ons paste voor ons werkveld. Ik had dat ik de sfeer op het werkveld heel belangrijk vind en dat ik ook graag zelfstandig wil werken en graag in teamverband. Ook wil ik dat er op het werkveld een leuke sfeer hangt. Wel ben ik heel flexibel op mijn werkveld.

Houdingsgesprekken

Voor een opdracht van Integrale opdracht moesten we houdingsgesprekken voorbereiden. We moesten dit in groepjes van vier personen doen. Ik had per medestudent drie positieven en drie negatieve feedback opgeschreven. Ook kreeg ik dan natuurlijk van iedereen drie positieve en drie negatieve feedback. Ik kreeg vaak te horen dat ik representatief ben en dat ik er altijd verzorgd uitzie. Ook kreeg ik terug dat ik heel betrokken op stage ben en dat ik echt fijn en rustig met ze kan praten. Stressbestendig ben ik ook. In een ruzie blijf ik rustig en probeer ik rustig de situatie op te lossen. Fijn dat ik zo'n positieve feedback terug krijg van medestudenten.

beeldende vorming leerjaar 2

Dagprogramma

Voor een integrale opdracht hadden we de opdracht om een aantal dagprogramma's te maken voor een doelgroep. Wij hadden voor ouderen gekozen en hierbij loop ik ook stage. Ik heb deze alleen gemaakt. Het gaat niet per se om de opdracht maar om dingen organiseren wat ik altijd heel leuk vind. Omdat ik dit ook zo leuk vind mag ik op mijn stage nu een optreden gaan regelen. Ik heb hier heel veel zin in en ik hoop dat het een groot succes gaat zijn.

Beeldende vorming

Voor leerjaar 2 blok twee heb ik voor beeldende vorming een mandala gemaakt. Je moest zelf alles verzinnen en je had ook niet van het moet zo of zo. Ik ging aan de slag met een schets, waar uiteindelijk heel iets anders uit is gekomen. Gedurende mijn werk kreeg ik andere ideeën. Hierlangs zie je mijn eindresultaat.

Ondersteuningsplan

In dit project heb ik individueel een opdracht  gemaakt op mijn BPV- instelling. Deze heb ik onder het stukje 'de student kan zijn/haar sterke kanten inzetten op de stageplek.' Ik heb samen met mijn BPV- begeleider een cliënt uitgekozen en deze cliënt heb ik geobserveerd en ik heb de algemene gegevens van cliënt verzameld. Vervolgens heb ik een professioneel ondersteuningsplan gemaakt en heb ik een activiteit uitgevoerd met de cliënt. Ik heb rekening gehouden met de wensen en behoeften van de cliënt.

 

Er is echt een goede conclusie uitgekomen en ze doen echt iets met mijn ondersteuningsplan op stage. Zo is de hulpvraag van meneer voor een gedeelte geholpen.

360 graden feedback

Ik heb met loopbaanbegeleiding 360 graden feedback gemaakt over mezelf en een klasgenoot heeft dit ook over mij gemaakt over mijn kwaliteiten en valkuilen. Daarom heb ik dit onder het stukje 'als de student iets leert over zijn/haar sterkte en zwakke kanten, denkt hij/zij na over wat dit voor zijn toekomst betekend.' Ik kijk hier kritisch naar mezelf. Ook heb ik mijn klasgenoot beoordeeld op haar kwaliteiten en valkuilen. Hiernaast zie je mijn eigen 360 graden feedback en die van mijn klasgenoot.

Sociale communicatie Roos van Leary

Bij sociale communicatie kregen we de opdracht om de test te doen van Roos van Leary. Hierdoor kom je achter je sterke en zwakke kanten. Daarom heb ik dit gekoppeld aan 'Als de student iets leert over zijn/haar sterke en zwakke kanten, denkt hij/zij na over wat dit voor zijn toekomst betekent.' Door deze test ben ik nog meer achter mijn sterke en zwakke kanten gekomen. Bij mij kwam eruit dat ik Aanpassend ben. Ik weet van mezelf dat ik me wel goed kan aanpassen, maar dat dit vooral op school in aanmerking komt bij mij. Op stage ben ik andere kwaliteiten en valkuilen. Hierdoor ben ik me wel bewust geworden dat ik op school ook meer initiatief moet tonen en meer op de voorgrond moet komen.

De student gaat na wat zijn/haar sterkte en zwakke kanten voor het functioneren als beginnend beroepsbeoefenaar betekent

Beoordeling stage. Zit verschil in beoordeling A en B. In beoordeling A ging het ook goed, maar je ziet wel dat ik echt gegroeid ben. Bijna alles scoor ik op een 4 en enkel een paar 3'tjes

De student gaat na wat zijn/haar sterkte en zwakke kanten voor het functioneren als beginnend beroepsbeoefenaar betekent

Hier zie je mijn kwaliteiten en valkuilen volgens leerlingen. De kwaliteiten die benoemd waren, was vooral dat ik open ben, dat ik gezellig en grappig ben, dat ik altijd mezelf ben, spontaan en een vriendelijke en open uitstraling.

Valkuilen waren dat ik meer van mezelf mag laten horen, meer gedesintegreerd in de lessen moet doen. 

Daarna deze besproken. Ik ben hier zelf ook bewust van en doe mijn best de laatste weken om hier nog aan te gaan werken. 

Leerjaar 4

'De student kan zijn/ haar sterke kanten en kwaliteiten inzetten, zodat hij/zij zo optimaal mogelijk kan functioneren als beginnend beroepsbeoefenaar.'

Op mijn stage hebben we als proef een nieuwe activiteit gedraaid, namelijk stoelyoga. De mevrouw die dit kwam geven, kwam drie keer langs en daarna mochten we besluiten of het wel of niet iets voor onze instelling is. 

Mijn taak was om te kijken of dit iets voor de cliënten is van hier en om te kijken welke cliënten baat hebben bij deze activiteit. Ik heb mijn drie maal geobserveerd gedurende de activiteit en na de drie keer heb ik mijn mening over de activiteit gezegd. Ook heb ik bewust gekeken naar de stoelindeling en uitgelegd waarom ik dit zo zou doen. 

'De student zet zijn/ haar kwaliteiten en talenten in als middel om werkomstandigheden te verbeteren voor de cliënt, het team en de organisatie.'

Op maandag ochtend hebben we een activiteit, namelijk de beauty. Mij is gevraagd om bij deze activiteit te kijken en om eventuele veranderingen aan te brengen. Na tweemaal geobserveerd te hebben, vielen mij een aantal dingen op. Ook heb ik aan de vrijwilligers hun mening gevraagd over de activiteit en gevraagd of zij eventuele veranderingen hadden. 

Deze veranderingen heb ik bij de dagbestedingscoach neergelegd en na het samen af te stemmen, hebben we deze veranderingen ook echt in kaart gebracht. Ik kreeg veel positieve reacties van de vrijwilligers dat ze het fijn vinden dat ik er ben, omdat er nu ook echt dingen veranderd worden. 

'De student ontwikkelt zich tot beginnend beroeps- beoefenaar in de maatschappelijke zorg en gebruikt reflectie om zich te bekwamen.'

Reflectie agressieve cliënt

Door een reflectie te schrijven om een situatie die ik meegemaakt heb, ben ik me bewust van hoe ik reageer in bepaalde situaties. Ik kan hieruit halen of ik de volgende keer ook zo zou reageren of dat ik het dan anders zou aanpakken.

Hierdoor bekwaam ik me om het terug te lezen en precies te omschrijven.